onsdag 16 juni 2010

Kött & klump i magen

Igår var det julafton för Fredrik. Vi har en kompis, Magnus som kommer från Sydamerika som alltid säger hur braköttet är där. Han är vegetarian här hemma men äter kött när han är över och hälsar på sina släktingar. Hursom helst gick vi till ett brasilianskt ställe där de serverar kött och mängder med kött. Du äter praktiskt taget kött med kött och lite grönsaker. Man fick vars tre biffar, tippar på att det var någon bit entrecote och någon bit oxfilé. Smakade mumma. Fredrik som älskar kött var i himmeln och det blev fler än tre biffar om man säger så. (Nu får ni inte tro att jag tror att köttet vi åt kommer från Brasilien, men jag har aldrig förstått att de äter så mycket kött som de gör där) Dessutom var det Rasmus sista kväll. Han har åkt hem nu men kommer tillbaka någon dag när de behöver honom på kontoret igen.
Jag tror det är första dagen som jag kände en klump i magen när jag vaknade. Jag hade inga planer för dagen. Jag har mailat adoptionscentrum och de kontakter jag har ochkände att mer kan jag inte göra på den fronten. Det är drygt två veckor sedan jag kom hit och jag visste väl att dagen skulle komma då min rastlöshet kom ikapp mig. Jag inbillar mig att jag inte har några problem att gå och spatsera en sväng på stan, fika och läsa bok utan att få någon som helst ångest men i dagsläget kan jag inte varva ner på de sätt som jag önskar. Jag hoppas att de kommer. Jag vill kunna vara här utan att behöva känna att jag underpresterar på någon nivå. Men jag menar, va tusan. Fem månader utan jobb måste jag klara av. Den här möjligheten erbjuds inte alla. Hur som helst bestämde jag mig för att allt grubbleri fick vara nog och att istället försöka vända på steken, alltså mig själv=)
Jag bestämde mig för att maila minst tre personer för att dra i några trådar. Sagt och gjort. Skickade iväg ett mail till Linda, en tjej med en amerikansk man som arbetar på basen. Det var henne jag hade kontakt med förra besöket när jag skulle med Swea och fika på basen. Jag läste igenom vår mailhistorik och såg att hon hade nämnt att en svensk tjej faktiskt skulle vara i Seoul i sommar. I stortsätt alla svenskar åker hem under sommaren och Swea aktiviteterna ligger nere till slutet av augusti. Den här tjejen Louise letade jag upp och skrev ett meddelande till henne på Facebook. Efter fem minuter la hon till mig som vän och vi började chatta via facebookchatten. Efter ytterligare några minuter var det bestämt att vi ska ses imorgon klockan 1300 utanför basen. Inne på basen finns pool (ganska efterlängtat i en 35 graders storstad) där vi ska spendera eftermiddagen tillsammans med Linda och fyra andra nyanlända svenskor. De fyra nya svenskorna är här med sina svenska militärmän. Det finns alltid fyra-fem militärer på basen ibland tiotusentals amerikaner. Ser verkligen fram emot imorgon. Det ska bli jätteroligt!
Nu har jag varit en sväng på stan och shoppat och ätit frukost/lunch kl 1430..hmm..och pysslat lite med bankbusiness. Men hej på er Nordeakollegorna! Jag skulle behöva ett utbyteskort. Någon som är intresserad? Jag har både pkod och ekod.=)

4 kommentarer:

  1. Utbyteskort till Seoul? Du är inte alls krävande över huvud taget.. men det ska väl gå att ordna... :)

    SvaraRadera
  2. Hej gullan!
    Jag är så himla imponerad över din förmåga att ta tag i saker och skapa möjligheter. Hoppas verkligen du får trevligt med svenskorna i morgon!
    Puss och kram!

    SvaraRadera
  3. Vad bra att du vände på steken vännen! :-)
    Ha en jätte bra dag vid poolen och njut av tiden där borta!!

    Kram kram
    Louise

    SvaraRadera
  4. Hej gumman!

    Hoppas allting är bra med dig! Jag följer dig varje dag :)

    Kram

    SvaraRadera