söndag 6 juni 2010

Helg och turist

I fredags råkade vi sova lite för länge. Vi gick upp och åt sen lunch... Jag pysslade med lite av varje och på kvällen begav vi oss till Itaewon. Itaewon är en del av Seoul där alla utlänningar bor och rör sig. Detta beror dels på att USA basen ligger där och sedan som på alla andra platser så dras vi människor till det som är tryggt och lika. Massor med nordamerikaneröverallt och för en stund kändes det inte som Korea längre. Jag tyckte verkligen om området med härliga mysiga restauranger men ändå puls. Jag ärändå glad att vi inte bor där som alla andra invandrare. Ska de va, ska det vara på riktigt. Det blir mer utmaning så=) Vi åt på en restaurang med mycket gröna träd som var mysig. Jag åt provencalska musslor. Jag kan verkligen se Koreanerna med sin franska kokbok tänkandes "Hmm?! Det är något smalt långt som ligger i själva såsen(lök).... det måste vara nudlar. Prova de ni, provencalska musslor i vin-och vitlöksdoftande sås med lite badande nudlar. Vi bestämde oss för att turista lite igår. Första anhalten var det stora Palatset (Geyongbokgung Palace) mitt i Seoul.Det var ett stort område och vackra trädgårdar med hur många små palatsbyggnader som helst. På vägen dit i tunnelbanan började en äldre herre prata med oss då han såg att vi var förvirrade med LonelyPlanet guiden i högsta hugg. Han hjälpte oss hitta rätt och vi hann prata riktigt mycket med oss. Han hade varit i Sverige 1993 och tyckte om de svenska små potatisarna. Han var professor i internationella relationer och pratade koreanska, kinesiska, japanska, engelska och franska + att han kunde säga ingång och utgång på svenska!?! Fredrik bytte visitkort med honom och jag blir inte förvånad om vi kommer träffa honom igen. Han var inte särskilt orolig för utvecklingen på koreanska halvön då han menade att "Vi har ju varit i krig med varandra sedan 60 år tillbaka".
Vidare från palatsen til
l ett område som heter Insadong. Det är det "genuina" Seoul. Jag vet inte riktigt om jag håller med, tyckte det var rätt stylish och nytt även i detta område. Det som var härligt var alla konstgallerier som trängdes längs gågatan. Jag tror det får bli ett besök där igen så snart vi fått lägenheten. Vi var även inom ett leksaksmuseum där jag köpte Astroboyvykort och så åt vi på ett trevligt ställe.
Vad säger ni om menyn? Man vänjer sig snabbt och det är gott (en
del).
På vägen hem var vi på TechnoMart i ett område som heter Yongsan. Jag har knappt ord att beskriva detta ställe, helt ofattbart omfattande. Så enormt mycket tek
nikprylar att man inte kan ta till sig något! Hej på dig Clas Ohlson!

2 kommentarer:

  1. Hj sis!! Wow vad du far va med om!! Vilken cool stad! Tufft av dig att vara sjalv de forsta dagarna, ska halla alla tummar for att du far volontarjobbet, vore ju kanon!!!!!
    Ha en bra svensk nationaldag:)
    Puss o kram!!!!

    SvaraRadera
  2. Vi får hålla tummarna! Har inte hört något ännu men vi får se! Pusspuss

    SvaraRadera