måndag 14 juni 2010

Godmorgon Sweden

Sitter just nu på min favoritkaffekedja, Pascucci och dricker kaffe och äter lite frukost. Varför Pascucci är favoriten beror nog mest på att de har internetuppkoppling och att deras mackor är lite mer västerländska. Ingen kyckling/tranbärs fyllning i trekantsmackan utan hederlig ost/skinka/tomat. Idag är vädret ganska avslappnande. Mulet och endast 23-25 grader. Har kostat på mig att ha på mig en kofta idag. Första gången faktiskt.Lustigt med Korea och fikakulturen är, som jag sagt tidigare, att ingen dricker kaffe eller äter på fiken här. De dricker någon läsk eller saft, möjligtvis iskaffe med grädde på och så sitter de i flera timmar. Mitt emot mig sitter en äldre herre. Svårt att säga ålder, men jag tippar 70år kanske. Han med flera går och sätter sig på caféer utan att köpa något och sitter och tar igen sig, kikar på folk mm. Jag har suttit här en timme snart och alla utom två som var här när jag kom sitter kvar. Konstigt ändå, folket i den här staden verkar så stressade men samtidigt så lugna. En annan sak som är bra när man är själv här är att det inte är några som helst problem att lämna sina saker. Om man ska beställa något mer eller gå på toa är det bara att gå från sin dator, väska, plånbok eller mobil på bordet. Kändes konstigt i början men nu är det inga konstigheter. Jag hade aldrig lämnat min plånbok på bordet någonstans i Malmö. På sin höjd lämnar jag min jacka, halsduk eller vantar på bordet och ber någon som ser ärlig ut i närheten hålla ett öga. Det är så många saker som är lustiga här som jag kan beskriva med hur långa texter som helst. Jag punktar några och vill ni veta mer får ni fråga=)
  • Folk springer till rödljusen
  • Missar man sin gröna gubbe får man vänta ca 7 min
  • Det är fult att ge dricks
  • Äldre har egna säten på tunnelbanan
  • Man har med sig två paraplyn, ett till regn och ett till sol
  • Hissarna har TV
  • Alla bord på restauranger har ringklockor
  • Det finns rosa små butiker där man går in och tar bilder inne i små hytter av galon
  • I Londons tunnelbana läser folk tidning och bok, här sover eller tittar folk på TV på mobilen
  • Du får alltid våtservett eller fuktig handduk innan maten
  • Svenskarna använder våtservett efter maten. Koreanerna alltid innan.
  • Nu spelas "Ser du stjärnan i det blå" på fiket med en koreansk kvinnlig sångerska

4 kommentarer:

  1. Hej Saris,

    Det är verkligen kul att läsa din blogg, du är riktigt duktig på att skriva. Jag brukar alltid börja jobbdagen med att läsa vad du skrivit. Dina texter bjuder alltid fram ett leende!

    Kram Cicci och magen

    SvaraRadera
  2. Gomorron Saris!
    Hoppas du får en bra dag, det ska jag nämnligen ha! =)

    SvaraRadera
  3. Va roligt att höra CIc! Det är skoj att många följer en. Det händer nästan alltid nåt skojjigt att berätta om! Stor kram till er alla tre!!

    Hoppas du hade en bra dag Klasse!!

    SvaraRadera
  4. Hej sis!
    Haller med Cic du skriver riktigt bra och underhallande man kan riktigt se det framfor sig det du beskriver. Ja vilken annorlunda kultur du far vara med om. Jag var forfarad over all dricks vi behovde betala i USA men du verkar ha omvanda problemet att de inte vill ha dricks. Vad har de da for incitament att ge god service, hogre lon kanske an sina amerikanska kolleger? Har nu semester inte dumt alls blir mkt VM fotboll har med om dagarna och ikvall spelar england-algeriet den ska vi se i Fulham sen ska jag o Ulrika pa karaoke:)
    Imorn har vi vara leaving drinks for vara svenska vanner och nagra av mina kolleger.
    Kanon att du fick kontakt med svenskorna pa basen, maste varit skont att svalka sig i poolen, har last bloggen lite bakvandes:)
    Puss puss min sis! Hoppas du har en bra dag idag!!!
    kramar Karro o John

    SvaraRadera