söndag 1 augusti 2010

Nu är det augusti!

Fredagens utmaning var att ta mig och handla på det stora E-mart som ligger en bit söderut härifrån. Taxi dit och taxi hem gick alla tiders och handlingen i sig är himla rolig. Allt tar sådan tid eftersom du inte har en susning vart man hittar vissa varor och om det ens finns i Korea. Något som jag saknar otroligt mycket är gräddfil och Creme fraiche. Jag frågade en kvinna i butiken om de hade Sour creame och hon sa yes och jag följde efter henne jätteglad. Men hon visade mig grädde och sa att det var den enda creamen de hade. Jag ska gå och höra på Taco- ställena här var de får tag i sin gräddfil. Gräddfilsjakt påbörjad=)

Annars har de senaste dagarna handlat rätt mycket om hunden som vi passar. Han verkar ha det bra här men tycker inte om att vara hemma själv. Vi har bara lämnat honom två gånger och då inte under längre stunder. I fredagskväll var vi och åt en jättegod middag i Itaewon och mitt och Fredriks mål för kvällen var att vi skulle få en kompis. Vi upptäckte att i Itaewon är detta inte något som helst problem då många som rör sig i området är expats och söker själva efter vänner. Vi fick många kompisar och många telefonnummer. Det blev en lyckad kväll och jag känner mig faktiskt lite mer positiv att det går att skaffa sig vänner här som jag kan hänga med under dagarna.

Igår kväll träffade vi Åsa och käkade middag. Jättemysigt och trevlig och vi var på The Kitchen, samma ställe som vi var på när jag fyllde år. Smarrigt! Apgoojung området är trendigt men samtidigt mysigt. Dock är priserna här som i Sverige, dvs med Koreanska mått mätt, dyrt! Så fort vi kommer hem från Japan ska jag träffa Åsa igen och vi ska gå på spa. Fredrik och hennes man Henrik som kommer över i veckan får väl gå och kika på Starcraftmatcher eller nåt=)

Nu ska vi åka iväg till ett nytt område som vi ännu inte besökt. Hongdae heter det och är ett stort universitetsområde där många unga rör sig. Där finns i stort sätt de mesta och det bästa utbudet av klubbar, barer mm. I och med att vi åker en söndag blir det inte fokus på party direkt men där ska finnas trevliga matställen, marknader och konst att kika på.

1 kommentar:

  1. Härligt att du fått så bra kontakt med Åsa. Jättemysigt med spa efter Tokyoresan. Vilket härligt initiativ att gå ut och fixa en kompis Kul att det blev många kompisar och telefonnummer. Puss pappa

    SvaraRadera