måndag 16 augusti 2010

Pytt i Seoul

Helgerna går för fort, precis som hemma. Men rolig har den varit. När vi kom hem från akvariet tog vi det lugnt ett tag innan vi bestämde oss för att slå en signal till en kille som vi träffat en lördagskväll uppe i Itaewon. Planen var att se vad för roligt som han kunde tänkas hitta på och höra om vi kunde hänga med. En kvart senare satte vi oss i taxi för att möta upp honom och hans födelsedagsfirande vänner. Födelsedagsfirarna hade firat under många timmar om man uttrycker det så. Jag och Fredrik som båda kunde stå, gå och se satte oss vid baren och tog det lite lugnare. Men som sagt Itaewon är Itaewon och innan vi ens hade fått beställa hade vi funnit två nya vänner som sedan skulle bli våra kompan- joner resten av kvällen. Jag kommer inte ihåg om jag berättat om de surrande helikoptrarna tidigare. Hur som helst så flyger här omkring stora svarta helikoptrar som passerar vårt område då och då. Innan jag förstod att de har någon typ av rutt, började mitt hjärta alltid slå lite snabbare eftersom läget är lite skakigt här från och till.I vilket fall så är de här två killarna som vi träffade amerikanska helikopterpiloter och det är dem som har trakasserat!? mig med oroskänslor från och till. De flyger vars tre gånger/vecka i en cirkel runt Seoul för att vakta något viktigt som jag faktiskt inte fick riktigt rätt på. Numera kommer jag vinka åt de svarta helikoptrarna. Jag hoppas bara att de inte glömmer att de vid ett tillfälle lovat Fredrik att vi skulle få en åktur. Haha, vi får väl se!

Igår fick Fredrik otroligt sug efter pytt i panna och bestämde sig att laga denna utsökta rätt till kombinerad frukost/lunch. Glömde ta foto på denna improviserade pytt men god var den. På eftermiddagen slappade vi mest och på kvällen kom Åsa och Henrik över på ett glas vin. Mysigt att kunna bjuda hem sina nya vänner.

Jag har ju varit helt förvirrad över alla bussar här i stan och tyckt att deras linjenummer verkat helt osamman- hängande och inte alls logiska. Men nu har vi fått reda på något mycket smart angående dessa bussar. Först av allt går bussarna olika långa turer beroende på färg, precis som hemma, grön och gul. Dock är korta turer gula sedan kommer grön, blå och röd. Beroende på vart de går ifrån har de en siffra och vart de ska har de en annan. Jättesmart, om man kan alla områdens nummer då!

1 kommentar:

  1. Påminner om de svarta tystgående helikoptrarna i filmen Conspiracy Theory. En riktig höjdarrulle, rekommenderas starkt! Mel Gibson spelar mot Julia Roberts och gör en grym skådespelarinsats som överparanoid taxichaufför. http://www.imdb.com/title/tt0118883/

    SvaraRadera