måndag 9 augusti 2010

Hejdå Tokyo Hej Seoul!

Jag är så otroligt nöjd med Tokyoresan! Där är hur mycket att se och göra som helst och jag hoppas att jag får möjligheten att åka dit igen och igen och igen. Först av allt vill jag slå hål på myten om att det är så vansinnigt dyrt i Tokyo. Klart det är dyrt men det är det överallt om mangår på fina restauranger med fina recensioner, dricker drinkar på de mest hippa barerna eller vill bada i en av Tokyos få utomhuspooler på ett fyrstjärnigt hotell. MEN vill du inte spendera mer än vad du gör en ”vanlig” dag/kväll/utgång i Sverige är detta absolut inga problem. Du behöver inte åka ut på vischan för att hitta normala priser på mat, dryck och shopping. Flera gånger har jag faktiskt förvånat mig själv och upplevt Tokyo som billigt. Kaffe kostar inte 80kr som jag har läst i flera guider. Vart vi än köpte kaffe (förutom på hotellet) kostade de runt 300Y, vilket är ca 25kr. Kaffe i Sverige kan absolut kosta närmare 45kr om man vill ha en extraespressoshot i. Vatten som man behöver i mängder när det är 36 grader kostar 100Y, dvs ca 8.50kr och inte Pressbyråns 18,90kr. En lunchpasta på en italiensk restaurang mitt i Shibuja kostade 450Y, 38kr och inte som Vespas för 80kr. Shopping är förhållandevis billigt om man inte tvunget ska shoppa på de europeiska eller amerikanska kedjorna som till exempel Zara. Men varför vill man göra det när de finns så många härliga japanska märken och butiker? Jag tycker Tokyo har fått en taskig stämpel på sig att det ska vara tokdyrt men som ni förstår håller jag inte med om detta.

Självklart som i alla världsstäder finns det ett spann från lågbudget till en otrolig lyx som inte går att finna hemma i Sverige.
Vår vistelse har blandats med dyra solstolar vid hotellet, billiga luncher och shopping, budgetsuchi, och CHAMPAGNEDRINK PÅ PARK HYATT, New York Bar 52:e våningen! I lördagskväll firade vi med att besöka denna omtalade och kända bar. Är man i Tokyo får man inte missa denna upplevelse. Det kostar 2500Y/person (215kr) bara för att få infinna sig i baren men det är det utan all tvekan värt! Stämningen var ljuvlig med jazz i bakgrunden och utsikten över hela Tokyo var magisk.
Dessutom får man se en hel del av hotellet när man åker upp till baren då man byter hiss på 37: våningen. För den som vill lyxa till det lite extra kan man ju såklart bo på Hyatt. Detta för endast 4 000kr till 60 000kr/natten och då behöver man inte betala de där 215kr för att få plats i baren=)

Människorna i Tokyo är mycket mer västerländska än i Seoul och är mer vana vid oss utlänningar. Det är inte någon som fnissar när man kommer in i butiken eller på restaurangen och ingen tittar upp och kikar undrande på en på tunnelbanan. Det är väldigt skönt! Japanerna är mer egna. De kör på sina stilar och subkulturer när Koreanerna i stort sätt är som vi svenskar. Alla klär sig lika dant och vill hellre smälta in än vara uppseendeväckande. Ska skriva om fler skillnader mellan Seoul och Tokyo när jag får tid.

Rockabilly har varit poppis i Tokyo i fler år än vad Debasers bartenders är gamla=)

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag sugen på sushi... mmm

    SvaraRadera
  2. Hej Saris! Kul att du är så nöjd med Tokyobesöket. Fantastiskt att vara sin egen upptäcktsresande i världens största stad. Tokyo känns som ett måste vid vårt besök hos er när jag läser din beskrivning. Vi behöver sannolikt en bra personlig guide då./Pappa

    SvaraRadera