torsdag 12 augusti 2010

Kära IKEA!

Ikväll har jag gjort en upptäckt. Jag älskar duntäcke och sover med duntäcke året om. Oavsett duntäcke eller tunnare typ av täcke så är det ändå så att det medför ibland en viss irritation. Täcke, mitt täcke vart fall, har en viss fallenhet att lämna kanterna av påslakanet och börja ge sig in mot mitten, ner mot fötterna eller över på Fredriks sida. Lite som problemet med lakanet som aldrig ligger rakt och slätt när man vaknar på morgonen (detta löser jag med en storlek för stort lakan eller med säkerhetsnålar i botten på madrassen). MEN i Sydkorea har man löst täckeproblemet. På duntäckenas kortsida är där små hängare med 10cm mellanrum. Precis som på handdukar. Inuti påslakanet är där små fina band som man snitsigt knyter rosetter runt de små hängarna med. Sedan avslutar man med att sluta påslakanet med en inbyggd, icke störande dragkedja. Taadaa....täcket är stabilt förankrat i påslakanet!
Mina IKEAtäcken, IKEA- och Hemtexsängkläder har inte sådana fina finesser. Kanske finns någonstans men inte i mitt ”linneskåp”.

1 kommentar: