söndag 12 september 2010

Kräftor, köttbullar & karaoke

Jag känner att mina helginlägg har ganska så gemensamma teman. Det slutar alltid med att helgerna innebär roliga och spännande äventyr och överraskningar som man inte väntar sig. Fredagen började med att jag följde med Fredrik till ambassaden för att rösta därefter letade vi upp ett café där vi kunde sitta och jobba/plugga/pyssla. Det tokregnade hela dagen och det var riktigt mysigt att sitta på caféet tillsammans med Fredrik och titta ut på allt regn. Kvällen var sen tidigare bestämd. Paul, en av grundarna av TAT var på besök i Seoul och vi hämtade upp honom och en kollega på deras hotell med taxi och sedan åkte vi iväg till en restaurang. Där skulle vi möta andra svenskar som på något sätt har kopplingar till TAT. Vi blev 12 personer som åt en trevlig middag och sedan begav vi oss till en bar där festen fortsatte. Kvällen avslutades vid sextiden efter tre timmars karaoke. Rösten har fortfarande inte återhämtat sig men det gör inget. Väldigt roligt hade vi.

Trötta efter att ha somnat på morgonen vaknade vi inte förrän sent på eftermiddagen igår, lördag. Vi konstaterade att det var tre timmar tills vi skulle vara på nästa fest, SWEAS kräftskiva. Innan vi åkte dit skulle vi hitta en present till ett lotteri, samt ha lagat en maträtt. Jag funderade på att laga paj då det är passande till kräftskiva men eftersom vi inte har någon ugn fick jag fundera ut något annat. Efter mycket funderande, utan ugn och att det är ganska begränsat vad man kan handla för varor här i närbutikerna, kom vi fram till att vi skulle göra pannkakor med svampstuvning. Kom dock på lite för sent att det är aningens ambitiöst att göra pannkakor till 20 personer.
Resultatet blev bra dock blev vi aningens försenade. Mest på grund av galen bilkö här i vårt område. Kräftskivan var jättetrevlig och det var roligt att komma hem till en svensk familjs hem. De bodde i ett stort stort hus med trädgård. Vi sjöng och skålade och åt EN kräfta var. Det var väldig brist på kräftor detta år men eftersom jag lyckades sätta mig bredvid en kille som var allergisk och en kille som inte gillade kräftor så fick jag jackpotten, TRE kräftor. Det var himla roligt med Idas man KangHee som åt kräftor för första gången. Han gillade de som tusan, vilket självklart gjorde alla svenskar glada.

Ikväll kommer fransosen, Heyoung, Chloe, Jereme och Jens hit på svensk middag. Det blir köttbullar, potatis, brunsås, stekt lök, kokta grönsaker som serveras med en dansk öl. Ska ta ordentligt med foto ikväll. Jag glömmer tyvärr allt oftare att fotografera.

4 kommentarer:

  1. Vi höll ställningarna hemma går, men en fantastisk fin kräftskiva i Casa de Silfver i Höllis! =)

    SvaraRadera
  2. Åeee!! Jag är mkt mkt mkt avis! Fast glad för er skull såklart! Kräftskiva i Höllis är inte att leka med=)

    SvaraRadera
  3. Klas, fick pappa bjuda på dillsnaps?=)

    SvaraRadera
  4. Han hade nog gärna gjort det, men jag träffade honom bara som hastigast innan vi skulle iväg på lokal. =) Det får bli nästa gång.

    SvaraRadera