torsdag 2 september 2010

Konsert & Tyfon

Igår skulle vi titta på Ida när hon spelade. Jag tyckte det var lite höstigt och soligt väder och bestämde mig för att premiär- använda mina nya vita höstskor! Vi hoppade på tunnelbanan strax innan 1800 och precis när vi var framme vid Hongdae stationen (18:45) ringde min telefon. Det var Chloe som ringde och skulle berätta att hon och Jereme hade bestämt sig för att stanna hemma eftersom det hade gått ut en tyfonvarning. Tydligen hade de på basen förberett stängning av alla skolor mm. Vi förstod ju ingenting eftersom vi fortfarande befann oss under jord men några minuter senare när vi kom upp var det helt galet störtregn. Det var dem nya vita skorna=) Jag tyckte det var lite spännande. Vad är egentligen en tyfon? Som en orkan? Eller kanske som en tromb eller cyklon? Det visade sig vara tokmycket regn och blåst under en period. Inte som hemma där det blåser i en-två dagar utan när väl tyfonen kommer in blåser det väldans under några timmar. Regnet igår kväll var mer förberedande på vad som skulle komma. De sas att de förväntades regna 10cm på tre timmar.

Vi trotsade regnet och letade upp baren som Ida skulle spela på. Där var hur mysigt som helst och Ida var toppenduktig! Riktigt häftig ton i rösten och fina egenskriva låtar. Ida har aldrig haft en så stor svensk publik i Seoul som igår. Den bestod av mig, Fredrik, Caroline och Jens.


Efteråt blev det en öl innan vi tog taxi hem och la oss för att sedan vakna några timmar senare.
Tyfonen kom ungefär vid fem imorse och varade till åtta. Jag låg och tittade ut genom fönstret ner på alla hus och gator och det var verkligen en ruskig syn. Skyltar, papperskorgar och skräp for omkring nere på gatan och i luften slungades blad, platspåsar och papper omkring, ända upp till 11 våningen. Vid ett tillfälle skakade glasrutorna och då drog jag för gardinen. Titta på bilderna på länken här!

Egentligen var dagens aktivitet att, med fyra Sweadamer och Ida, åka ut på vischan till en liten by och till en man som snickrar samt säljer antika möbler och prylar. Jag hade verkligen sett fram emot denna trip eftersom jag aldrig varit ute på den koreanska landsbygden. Jag skickade ett sms till Lilian och fick tillbaka att utflykten var inställd. Hoppas kunna göra detta någon annan gång.

1 kommentar:

  1. Här kan man verkiligen snacka om regn och blåst. Vilka skader det blev. De närmaste vi kommit är troligen orkanen för 10 år sedan då träden föll hemma i Höllviken som stickor.Ida är ju jättebra. Tur att ni kom hem helskinnade.Hoppas det blir vischan vid annat tillfälle - kanske när vi är där/Olle

    SvaraRadera