fredag 3 september 2010

Camembert, elektroder & tysk konst

Har precis kommit tillbaka hem efter en suchilunch med Fredrik och ett besök på Tat-kontoret där jag träffade hunden Sinsa. Han blev jätteglad att se mig som tur var. Ska passa honom lite under nästa vecka.

Heyong min kompis/ granne jobbar på ett företag som håller på med marknadsundersökningar. Just nu jobbar hon med ett bilmärke som ska lansera en ny bil i Europa och USA. Hennes företag vill nu undersöka hur man ska marknadsföra bilen i väst i och med att vi i olika delar av världen tar till oss och dras till olika typer av reklam. De som är med får elektroder på huvudet (FMRI) och så svarar man på olika frågor, tittar på bilder och lyssnar på ljudklipp. Det koreanska testet är redan slutfört med 60 deltagare och nu ska de börja med de västerländska. Testet består bland annat av 20 inspelade ljudklipp där olika typer av åldergrupper i olika yrkesgrupper uttrycker känslan de får av just den här bilen. Heyong hade frågat om jag och Fredrik ville hjälpa henne med något men jag uppfattade inte riktigt vad men sa ja. Igår kom hon över till oss och det visade sig att det var vi som skulle spela in de här 20 ljudklippen, helst på perfekt amerikanska. Haha! Fredrik var riktigt duktig på att spela ung student, 50-årig man och så vidare. Jag hade lite mer bekymmer men till sist fick vi ihop det. Nu hjälper jag Heyong att samla ihop västerlänningar som vill vara med och göra testerna. Med mitt stora nätverk här har jag än så länge hjälpt henne med 6 personer! Jag och Fredrik ska göra våra tester imorgon lördag.

Vår vän fransmannen ringde igår under eftermiddagen och frågade om vi ville komma på fransk middag. Vi hade bestämt att vi skulle starta en matklubb där vi alla olika nationaliteter skulle bjuda på vår mat och igår tog han första initiativet. Han hade varit en sväng i Frankrike och hade fått med sig fantastiskt goda ostar, korvar, skinkor, paté mm. Så när inspelningarna var klara gick vi hem till honom där maten stod uppdukad. Det var sagolikt smarrigt!

Snart ska jag iväg och möta Ida i Sinsa och senare ikväll ska vi alla på vernissage. En tysk vän till Ida ställer ut på ett tyskt artcenter i Apgujeong. Det bjuds på tilltugg och drinkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar