måndag 27 september 2010

Borta bra, Filippinerna bäst!

Det har varit en fantastisk vecka på Boracay. Filippinerna! En riktig drömsemester! Solen har skinit varje dag och filippinierna är nog det artigaste och trevligaste folket någonsin. Alla pratar engelska flytande oavsett ålder och yrke. Maten är fantastiskt god och delikatesser som hunner och färsk fisk åt vi varje dag. Billigt är det såklart också. Jag älskar Filippinerna och vill väldigt väldigt gärna komma tillbaka. Helt sagolikt vackert.

Det viktigaste att berätta är att vi tog dykcertifikat. Kallas för ”Open water” licens och ger en rätt att dyka i hela världen ner till 18 meter. ”Master Peter”, som han själv gärna kallade sig, var oerhört skicklig som instruktör. Hård och satte bra men nyttig press. Vad jag förstått sedan tidigare gör man rätt mycket i början av kursen vid strandkanten och i pooler. Men Peter var tuff och drog ner oss efter 1 timmes genomgång på 10 meter. Vi genomförde kursen i ilfart eftersom det var lågsäsong och Master Peter var så flexibel. Först var vi på stranden på 1 ½ meter i 30 minuter direkt efter det gjorde vi två dyk från båt. Det första på 10 meter och de andra på 15 meter. Dagen därpå genomförde vi ytterligare två dyk från båt och nu på 18 meter. Ett av dyken var riktigt läsigt eftersom båten vi var på for fram och tillbaka då det blåste väldigt mycket och vågorna var ca 1 ½ meter höga.

Det var otroligt fysiskt tufft på ytan men när man väl kom ner var det precis lugnt. Vi var sex personer + tre instruktörer på båten och när jag, Fredrik och Peter kom upp efter ca 35 minuters dykning visade sig att två av de stora tuffa killarna hade hoppat över dyket på grund av de vilda vattnet. Då kände jag mig rätt cool!

På eftermiddagen gjorde vi teoriprovet. Sen var det klart! Att dyka är både hiskligt och underbart på samma gång. Jag tycker att det värsta är att gå ner på djupet precis i början av dyket. Jag glömmer att tryckutjämna eftersom jag är så fokuserad på alla snorklar, slangar, regulatorer, andning, cyklop och uppblåsningsmeckanicker och då får man ont i öronen. Men sen är det helt underbart! Coola fiskar i alla färger simmar och biter en på cyklopet och på kroppen och simmar efter en i stora stimm. Vi såg jättestora fiskar som jag självklart trodde var hajar (snappers) och lustiga djur och växter som ligger och sitter på botten och på korallerna. Dyka ska jag absolut göra snart igen!

Vi har även hunnit med en hel del annat. Första kvällen träffade vi en norska och hennes tyska pojkvän. De pluggade till läkare i Köln och var på Filippinerna för att hjälpa till på ett sjukhus i en liten stad. De hade otroliga historier och efter fem veckor på sjukhuset åkte de till Boracay för en veckas semester.

Tillsammans med Christina och Max hyrde vi en katamaran med kapten och seglade runt ön. Det kostade ungefär 400kr för alla fyra. Vi stannade och snorklade på ett jättehäftigt ställe där vi såg massor med Nemo och Blunder.

Jag och Fredrik har även åkt massa olika sorters båt och så har vi kört Jetski! Det var skithäftigt! Vi har hört att de kostar tusentals kronor att hyra i Sverige nere på näset vilket är kolossalt dyrt. Men eftersom att det var rimligt pris så passade vi på och det ångrar vi inte.

Jag har aldrig varit på en resa som denna. Jag är glad och lycklig och kommer leva på solen, maten, människorna, dykningen och hela glädjen att få möjligheten att vara på en paradisö, ända fram till…… nästa gång jag får möjligheten=)


2 kommentarer:

  1. Så härligt. Jag är sjukt avundsjuk!!!!

    SvaraRadera
  2. Så underbart härligt för er. Stolt över mina dykare/Olle PS See you soon DS

    SvaraRadera