torsdag 1 juli 2010

Grundkurs i Koreanska

Det koreanska alfabetet är faktiskt inte så klurigt som man tror. De har mindre "bokstäver" än vad svenskan har och dessutom kastar man inte fram massa tecken hur som helst. Man bygger små grupper utifrån stavelser. Typ Seoul, 서울 eller Sara 사라. Men det stora problemet kvarstår. Vet man inte vad saker och ting heter på koreanska spelar det ingen roll hur mycket man kan tyda, läsa och uttala orden=) Bara att öva! Dessutom lägger de ibland bokstäverna på snedden, vet inte varför? Kanske för att grupperna ska se snyggare ut...haha och som ni ser så uttalas vissa bokstäver ibland som p och ibland som b. Det finns säkert någon regel, men idag är det överkurs. Ord som hej och tack är dessutom väldigt långa. Oroar mig fortfarande att jag säger hej när jag ska säga tack och tvärtom. Det är inte helt lätt att hålla i huvudet. Tack heter i alla fall 감사합니다 och uttalas kamsamnida. Tokigt! Ibland Nästa gång lär vi oss siffrorna.

Jag har mycket tid att göra saker på. Vissa viktiga saker och vissa mindre viktiga. Jag har bland annat hittat ett väldigt häftigt hus som jag måste visa er. Dessutom fick jag igår någon halvkärlek till Agnes. Hon som var med i Idol. Jag tycker att hon är så bra, från och med igår då. Har inte lyssnat på henne innan men efter att hon sjöng på bröllopet med självaste Skifs kunde jag inte låta bli att titta på vad hon egentligen sysslar med. Hon är superstor i USA och är med överallt upptäckte jag när jag letade runt lite. Här kommer hon. Missa inte!




1 kommentar: