fredag 2 juli 2010

Emma, shoppinghysteri & Karlavagnen

Vilket bra radioprogram. Tänk vad bra för alla de som jobbar nätter som har lite sällskap av Karlavagnen. Toppen! Idag regnar det tokmycket och är riktigt ruskigt. Det var bara att ta på sig badtofflorna och gå ut och köpa frukost.
De ni ser på bilden är Dongdae-
mun gate (1397) som står kvar efter tiden då det fanns en mur runt Seoul. Igårkväll mellan 2000-2300 var jag och Jens på Dongdaemun market som ligger precis vid gaten. Det är ett område med kanske 20 höga hus med omgivningar som inhyser så mycket kläder, skor, väskor och prylar att man tror att det faktiskt kan vara slut i resten av världen. Det är ofattbart omfattande och jag som inte är en jättebra shoppare i vanliga fall är en ännu sämre här. Det går inte att få någon som helst överblick. Jag lyckades ändå köpa lite småprylar till mina girlfriends. Jag ska få med mig Fredrik dit igen i helgen! Skor kostar 5000-10 000w alltså från 25-30kr. Det är helt enkelt väldigt billigt. Inte bara skor utan allt.
Något som jag gick och funderade (kanske lite för länge) på var att det satt folk som såg ut att passa stora sportbagar och shoppingpåsar utanför vissa varuhus ”Påsmysteriet”. Vanliga människor gick och drog i påsarna hela tiden och sen var där jättemycket bussar! Dessutom var där tusentals påsar och sportbagar hopknutna liggandes i gångarna i varuhusen och folk i butikerna skrev saker på påsarna. Detta såg jättekonstigt ut. Om de var människor som skulle ha dessa påsar så var det inte lite de shoppade. Men de är otroligt konsumtionsinriktade så det kan absolut vara så. Hur som helst har vi flera teorier vad de höll på med.
1. Folk bussas in från utkanten av Seoul för att tokshoppa. För att sedan inte behöva bära runt på dessa påsar ber man någon passa dem ute på gatan tills dess att bussen kommer och hämtar shopparna och påsarna. (Jens)
2. Folk orkar inte bära sina påsar, bussarna har inget med shoppandet att göra. (Sara)
3. Ekonom som jag är hade jag också en viss fundering att det kunde ha att göra med halvårsrapporten=)...där tyckte Jens att gränsen gick. Jag tänkte att de kanske ville göra sig av med det stora överflödet av lager eller nåt och bussade iväg massa grejer i sportbagar. Kanske inte så troligt, men ändå? (Sara)
4. En gång i månaden skickar de kläder till fattiga (Sara)
Jag ska sluta analysera och vänta in svaret.Jens skulle fråga koreanerna på jobbet idag så jag ska uppdatera er vad det var som egentligen pågick och skona er från mina gissningar.
Puss och Grattis till Emma på 26-årsdagen!! Hittade en lustig butik igår med helt otroligt många rosor. Bilden är ägnad till floristen likaså födelsedagsbarnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar