tisdag 23 november 2010

Helg hos Johanna, Shanghai!

Shanghai är också en tokig stad! Jag är så imponerad av arkitekturen, utbudet och den väldigt växlande stadsbilden. I området söder om floden är i stort sätt allting nybyggt. Husen är i genomsnitt 40 våningar (Johannas hus 56 våningar) och den ena skyskrapan värre än den andra med häftig design och på kvällarna galna ljusarrangemang. De södra området har även en flodpromenad och det märks att man lagt ner stora pengar på att smycka både promenadstråket och hela södra sidan med tjusiga blomsterarrangemang, marmorgångar, vattenspel,fontäner och så klart riktigt genomarbetad ljussättning.

Den norra sidan om floden är själva stadskärnan med flera olika områden.French Concession är ett område som jag gillade mycket. Stora avenyer blandat med halvtrånga gågator med små designbutiker och restaurangstråk med uteserveringar där en riktigt ”Pariskänsla” infann sig. Ett annat riktigt härligt område var Old Town som växlade mellan riktigt gamla och riktigt moderna ”gamla byggnader med kinesisk stil”. Det vill säga att en del var äkta och en del hade nyligen byggts upp.

Shanghai är absolut en av de häftigare städerna man kan besöka. Det är mycket som är extremt precis som i många andra asiatiska städer. Prisspannet på mat varierar från några kronor per maträtt till några tusen per maträtt. Det finns allt helt enkelt! En riktigt god middag med dricka, kaffe och efterrätt landade på 170kr och då var det hög klass både på restaurangen i sig och på maten.

Jag var bara hos Johanna i två och en halv dag men jag är så nöjd för jag kände att vi hann med så otroligt mycket och framför allt hade vi så mysigt! Blir så när man får privat personlig guide. Tempel, trägårdar, parker, marknader, olika stadsområden, utsikt från 98 våningen, båtfärd över floden, middag med vänner och bara strosa omkring, sammanfattar mina dagar ganska så bra.
Shanghai vill jag tillbaka till! Utan tvekan.

Dessutom har jag utvecklat mina kunskaper enormt i vissa specifika förhandlingssituationer.

Några tips:
Bli inte rädd om säljaren säger
Youureee kill mee, frieeend!”
Frieeeend!! It is a jooookingprice
You know friend, I have to do profit, you know, friend!”
Vill säljaren ha 2000 yan (2000kr) föreslå 100 (då kan du vänta dig en av de tidigare nämnda fraserna).
Underskatta inte de små 20åriga försäljorskorna. Söta men riktigt riktigt vassa!
Blir de småsura när du går därifrån så vet du att du gjort en bra deal!
De hela är otroligt mycket teater. De är bara kasta sig in i rollspelet!



På södra sidan vid Super Brand Mall
Massvis med höga hus
Utsikt från södra sidan mot norra sidan
People´s Park! Varje lördag och söndag möts föräldrar till ogifta kineser här i området. I tältet och utanför hänger de upp kontaktannonser åt sina vuxna barn. Sedan står föräldrarna här och försöker para ihop barnen. Helt otrolig syn!

Johanna och jag mötte upp några av hennes vänner på väldigt god och trevlig middag!
Söt restaurang med torn i en park

Utsikt från båten mot södra sidan. Ganska disigt på morgonkvisten!
Old Town de äldre delarna

Old Town de nyare delarna och restaurerade
En topp 10 turistattraktion. Yuyuan garden!

2 kommentarer:

  1. Låter fantastiskt med Shanghai. Kanske ska detta bli nästa asiatiska resmål för mig och mamma. Härligt att du och Johanna fick rå om varandra under en riktig myshelg./Pappa

    SvaraRadera
  2. Ja vi hade en helt fantastiskt fin helg! Var så himla roligt att träffa dig, det var allt lite tårfyllt när vi sågs för första gången på fem månader!=) Vilka fina bilder du har lagt upp! Jag hoppas att du och Fredrik får möjlighet att komma hit och hälsa på nästa år! Gästrummet kommer stå och vänta på er=) Då får du fortsätta att slipa på dina förhandlingsskills, du hann bli rätt vass på de dagarna vi var på marknaden=) puss och kram!

    SvaraRadera