tisdag 2 november 2010

Förvirrad turist i Taipei

Idag har jag turistat. Började dagen med att ta taxi till fel ställe. Det var faktiskt inte mitt fel! Jag hade med mig en karta där jag ringat in vart jag skulle åka. För att det inte skulle bli någon förvirring eftersom taxichaufförerna här inte läser engelska tänkte jag göra det lätt för honom och ringade istället in närmsta tunnelbanehållplats. MEN han körde ändå rakt österut istället för västerut trots karta och markering.


Nästa försök till turistande innebar ett tåg ut på landsbygden. Jag visste att det skulle ta ca en timme. Utan att egentligen veta vart jag åkte hoppade jag på. I söndags var jag och Fredrik och åt på en svensk restaurang. Jag hade hittat den på tripadvisor och det roliga var att den låg på första plats. Vi åt god svensk mat och kocken och ägaren Ola höll oss sällskap i stort sätt hela kvällen förutom när jag lagade till vår mat. Han gav mig tipset att åka upp till den här staden eller byn Danshui. Jag är glad att jag åkte dit! Supermysig liten stad med härliga butiker och en ”strand /hamnpromenad” (dock kan man inte bada berättade min servitör för att det är så förorenat). Jag gick och kikade i butikerna, shoppade lite roliga saker och besökte tempel som låg insprängda mellan affärerna längs med lilla huvudgatan.

Medan jag promenerade längs med vattnet blev jag hungrig och hittade en restaurang som spelade fransk musik och hade uteservering.Jag tvekade inte utan gick raka spåret in och beställde en Nordtaiwanesisk öl och en italiensk pizza. Ölen var minst sagt spännande. Eftersom jag inte läser kinesiska blev jag rätt förvånad när jag tog första klunken och insåg att det var melonöl. Spännande!

Det lustigaste var när jag skulle åka tillbaka till hotellet. På någon vänster fick jag otroligt ont i mitt öga och eftersom det gjorde så ont bestämde jag mig för att vila huvudet och blunda. Pling plong och jag vaknade med ett ryck. Jag hade alltså lyckats somna på tunnelbanan rakt sittande och självklart missat mitt stopp. När jag skulle gå ut genom portarna för att ta en taxi tillbaka släpptes jag inte igenom utan det var bara att gå ner igen och hoppa på tåget åt andra hållet. Jag har aldrig förstått taiwaneser, japaner och koreaner som i stort sätt kan stå upp och sova men nu börjar jag i alla fall inse hur lätt det är att slumra till.

4 kommentarer:

  1. Det var kanske ölen som gjorde att du somnade...? :-)

    kram kram

    SvaraRadera
  2. Haha ja vem vet!? Känns som om melonlättöl kanske inte har riktigt den genomslagskraften=)

    SvaraRadera
  3. Glömde du säga schinschin till taxichaffören? Du är härlig som ger dig ut på dina upptäcktsfärder - Låter enormt spännande med tågutflykten Vilken upplevelse!!

    Var Ola "Den svenske kocken" för det var väl så han hette i en serie.

    Njuter av dina underbara berättelser

    Hälsa Fredrik och ha det fortsatt riktigt bra/Pappa

    SvaraRadera
  4. Ihhh Sara jag blir så glad när jag läser din blogg! Snart kommer jag=) Fjärilarna börjar komma nu! PUSS

    SvaraRadera