fredag 30 april 2010

Lägenheter i Seoul

Idag har varit en rolig dag med galna lägenhetsvisningar. Miho på Fredriks jobb hade tillsammans med sin assistent Shinae styrt upp ett antal visningar under eftermiddagen till oss. Fredrik hade en deadline så han hade inte någon möjlighet att följa med. Klockan tre begav sig jag, Miho och Shinae ut för att kika. Som alltid in i taxi, även om målet visar sig vara 500 meter iväg. De missbrukar verkligen taxi här och tycker vi svenskar är konstiga för att vi går så mycket.
Väl framme hos mäklaren fick vi hoppa in i hans bil och sedan körde han runt oss mellan tre hus som enligt mig låg bredvid varandra.

Första stoppen var vid ett gigantiskt hus som såklart ägdes av LG. Två lägenheter fick jag titta på. Mycket märkligt är att när någon flyttar ut, lämnar de stället i så dåligt skick. Städar inte alls, dvs att både kök och bad är sjukt snuskigt och gamla övergivna prylar står kvar. Jag berättade för koreanskorna att i Sverige är det precis tvärtom. Man har aldrig så städat, rent och pimpat som när det kommer folk på visning. Lustigt tyckte de. Förutom alla de olika mäklarna som var med hela tiden var även fastighetsförvaltarna med. Detta innebar att det konstant befann sig 5-6 människor som följde med mig och kikade på vårt nya boende. Mycket ovanlig situation.

De tycker även att jag och Fredrik är lustiga som har high floor request och vill ha vacker utsikt. Koreanerna struntar i vilken våning det är och har gärna gardiner, persienner och andra arrangemang för att täcka fönsterna. Lustigt. På de flesta ställen finns det även gym att tillgå. Inte som Helsingkronagymmet då utan ett "riktigt" (utan att trampa någon på tårna=)).
Personlig tränare finns där också och inomhusgolf på tre ställen. Helt tokigt! Trots detta är ändå det viktiga för mig är att lägenheten är så stor, och gärna med ett extra rum, så alla våra besökare.....enkelt kan bo hos oss!

Av de tio lägenheter som vi hann kika på under fyra galna timmar igår har jag valt ut tre som Fredrik, jag och Shinae ska titta på en sista gång idag för att sedan ta ett beslut.


En stor studio
Fina utsiktsbilder från olika lägenheter

3 kommentarer:

  1. Kommer blir asbra när jag kommer o hälsar på! =)

    SvaraRadera
  2. Otroligt roligt att läsa din blogg. Låter som en fantastisk upplevelse att vara i denna världsmetropol.Vilka lägenheter!!!!! Skall bli fantastiskt att natta över i någon av dessa, njuta utsikt, spela golf och ta ett pass i gymmet för att inte säga njuta måltiderna.
    Nu skall vi fira Valborg i Sigge o A-Ks stuga. Puss mamma o pappa

    SvaraRadera
  3. Grymma lagenheter Saris!!! Vad du far uppleva;amerikanks bas och galen asiatisk stad, toppen!!!
    Var pa Nils o Irenes brollop igar, jattefint! Idag blir det att rensa i lagenheten infor flytten.
    PUSS!!!

    SvaraRadera