onsdag 15 december 2010

Bye Bye Seoul

Vi har nu lämnat Seoul bakom oss. När vi lämnade förra onsdags- morgonen var det faktiskt med några tårar i ögonen. Den sista veckan var fullspäckad. Dels hade vi ädelt besök av syster yster och John long Silfver och dels var det avskedsfester, fikor, middagar och luncher. Det är med otrolig nöjdhet som jag åker hem. Jag tror mig har blivit en lite bättre människa och framför allt har jag nya otroligt fina vänner som jag inte kommer släppa taget om. Oavsett om de befinner sig i Sverige eller annanstans. På vägen hem stannade vi till i Thailand. Så just nu ligger jag och tittar ut över palmer, pooler av hav i Koh Samui på den östra sidan av fastlandet. Inte dåligt! På fredag åker vi till Bangkok för två övernattningar och sedan på söndag SWEDA!

Sverige, vi ses på måndagmorgon! Då blir det provtur med nya citytunneln! Praktiskt att den stannar fem minuter från vår lägenhet!
Kommer skriva ett sista inlägg med bilder från Karro och Johns vecka samt avskedsfesten!

tisdag 30 november 2010

Två dagar med fint besök

Karro och John landade i söndagsmorse och var ganska så trötta båda två. Men som vanligt är det viktigt att hålla sina besökare vid liv och inte låta dem somna eftersom jetlagen blir en långdragen historia då. Vi åt god lunch och gick på kattcafé. Både Karro och John skrattade hela tiden eftersom kattcafé i sig är ganska så absurt och ännu mer när de inte sovit på över ett dygn!

Gårdagen började med en strålande god frukost och sedan vidare till Seoul Tower. Därefter åkte vi kabinbana ner till stan och vidare för att sy upp skjortor till dem. Uppe vid tornet låg det faktiskt snö kvar efter det lilla snöfallet i söndagskväll.

Idag bli det Seoul Art Museum, War Museum och ikväll middag med Carl och Charlotta. Kommer försöka plocka åt mig Karro och Johns fina bilder och lägga upp här senare! Angående konflikten har vi inte hört eller märkt någonting sedan i söndags vilket känns skönt!

fredag 26 november 2010

Herr & fru Bäckman (Silfver)

På söndag kommer dem! Oee som jag längtar och vad roligt vi ska ha! Igår var en riktigt mysig eftermiddag och kväll. Jag och Emma åkte till Bakers Alley och köpte ingredienser till lussebullarna. Det gick alldeles strålande ända till vi kom hem. Vi hade nämligen köpt rågmjöl. Eller kanske inte riktigt rågmjöl men i alla fall vetemjöl blandat med något annat. Vi tänkte att det säkert skulle gå alldeles bra. Lite nyttigare bara. Det blev jättefina katter men de blev lite mer brödiga än vad de borde. Ida kom också förbi och förgyllde vår bakkväll. Förutom bak, drack vi vin och åt sushi. Mysigt som tusan!

Emma tycker det är otroligt jobbigt att baka....med bakmaskin

Stor koncentration

Ida och Emma mumsar sushi

torsdag 25 november 2010

Lussebullar

Idag surrar helikoptrarna runt något helt otroligt. Det har kanske passerat ett 15-tal och klockan är bara halv tre på dagen. Nåväl, jag får väl se det som positivt att de håller kollstan.

Bilderna är från den galna julmarknaden igår! Idag ska det bakas lussebullar som bara tusan. Närmare 150st skulle jag tro. 120 till Swea och sen får vi väl själva ha några också. Ska strax bege mig hem till Emma med mina fyra Saffranspåsar och två bunkar!

onsdag 24 november 2010

Vanlig dag i Seoul

Inte roligt att befinna sig i en stad bara några mil ifrån bomber. Gårdagen var, för oss här, mest oviss. Jag satt som tur var på ett fik tillsammans med Ida och Emma när Idas telefon ringde. Det var hennes koreanska man som hon själv säger brukar ta sådant här med ro och som menar på att det händer saker hela tiden. Denna gången var han orolig vilket självklart gjorde att vi förstod att det var allvarligt. Jag tog upp min mobil och såg direkt en rad med oroliga sms.

Vi tog det rätt lugnt, var klart lite uppskärrade, eftersom alla koreaner runt omkring verkade fullt normala. Vi sa hejdå och jag åkte hem till mig och lovade att komma hem till Emma eller Ida i fall jag skulle känna mig orolig eller ensam. Fredrik är nämligen i Japan hela denna veckan också. Väl hemma började jag oroa mig lite mer och satt och läste nyheter från alla hörn och kanter. Svenska nyhetsrapporteringen var inte mild. Den var skrämmande, drog upp irrelevanta och gamla saker för att skrämmas ännu mer. Jag bestämde mig för att stanna hemma och gick sedan och la mig faktiskt mer orolig än vad jag trodde.

Idag vaknade jag och började dagen med att läsa nyheterna. Ingen egentligen uppdatering. All oro och nervositet var som bortblåst. Otroligt konstigt. Åkte iväg och träffade Chloe. Hon berättade att de hade gått en riktig telefonhysteri bland de amerikanska fruarna som verkade ha packat ihop både familj och hem.
Därefter gick jag och mötte Emma för att sedan åka till en helt hysterisk julmarknad. Väldigt roligt! Dagen avslutades med luciaövning med barnen. Överallt i stan är allt precis precis som vanligt. Det går inte att få ihop gårdagens hysteriska rubrikerna med dagens verklighet.

Det bästa av allt var Emmas städare. Emma hade kommenterat händelsen idag och hon/han hade svarat med: Yes was it a bomb in the subway?! Helt ovetande om vad som hänt..?!..eller dålig på engelska? Jag hoppas på de förstnämnda vilket tyder på koreanernas lugn och vana inför det här.

tisdag 23 november 2010

Sara frågar Wolfgang Hansson-Aftonbladets utrikesexpert

Helg hos Johanna, Shanghai!

Shanghai är också en tokig stad! Jag är så imponerad av arkitekturen, utbudet och den väldigt växlande stadsbilden. I området söder om floden är i stort sätt allting nybyggt. Husen är i genomsnitt 40 våningar (Johannas hus 56 våningar) och den ena skyskrapan värre än den andra med häftig design och på kvällarna galna ljusarrangemang. De södra området har även en flodpromenad och det märks att man lagt ner stora pengar på att smycka både promenadstråket och hela södra sidan med tjusiga blomsterarrangemang, marmorgångar, vattenspel,fontäner och så klart riktigt genomarbetad ljussättning.

Den norra sidan om floden är själva stadskärnan med flera olika områden.French Concession är ett område som jag gillade mycket. Stora avenyer blandat med halvtrånga gågator med små designbutiker och restaurangstråk med uteserveringar där en riktigt ”Pariskänsla” infann sig. Ett annat riktigt härligt område var Old Town som växlade mellan riktigt gamla och riktigt moderna ”gamla byggnader med kinesisk stil”. Det vill säga att en del var äkta och en del hade nyligen byggts upp.

Shanghai är absolut en av de häftigare städerna man kan besöka. Det är mycket som är extremt precis som i många andra asiatiska städer. Prisspannet på mat varierar från några kronor per maträtt till några tusen per maträtt. Det finns allt helt enkelt! En riktigt god middag med dricka, kaffe och efterrätt landade på 170kr och då var det hög klass både på restaurangen i sig och på maten.

Jag var bara hos Johanna i två och en halv dag men jag är så nöjd för jag kände att vi hann med så otroligt mycket och framför allt hade vi så mysigt! Blir så när man får privat personlig guide. Tempel, trägårdar, parker, marknader, olika stadsområden, utsikt från 98 våningen, båtfärd över floden, middag med vänner och bara strosa omkring, sammanfattar mina dagar ganska så bra.
Shanghai vill jag tillbaka till! Utan tvekan.

Dessutom har jag utvecklat mina kunskaper enormt i vissa specifika förhandlingssituationer.

Några tips:
Bli inte rädd om säljaren säger
Youureee kill mee, frieeend!”
Frieeeend!! It is a jooookingprice
You know friend, I have to do profit, you know, friend!”
Vill säljaren ha 2000 yan (2000kr) föreslå 100 (då kan du vänta dig en av de tidigare nämnda fraserna).
Underskatta inte de små 20åriga försäljorskorna. Söta men riktigt riktigt vassa!
Blir de småsura när du går därifrån så vet du att du gjort en bra deal!
De hela är otroligt mycket teater. De är bara kasta sig in i rollspelet!

På södra sidan vid Super Brand Mall
Massvis med höga hus
Utsikt från södra sidan mot norra sidan
People´s Park! Varje lördag och söndag möts föräldrar till ogifta kineser här i området. I tältet och utanför hänger de upp kontaktannonser åt sina vuxna barn. Sedan står föräldrarna här och försöker para ihop barnen. Helt otrolig syn!

Johanna och jag mötte upp några av hennes vänner på väldigt god och trevlig middag!
Söt restaurang med torn i en park

Utsikt från båten mot södra sidan. Ganska disigt på morgonkvisten!
Old Town de äldre delarna

Old Town de nyare delarna och restaurerade
En topp 10 turistattraktion. Yuyuan garden!

torsdag 18 november 2010

Höst & natur

Det märks att jag har pluggperiod utan besökare eftersom jag skriver inlägg hela tiden! Korea har otroligt vacker och varierande natur och häftiga vilda djur i bergen så som tigrar och leoparder. Inte som Kajsa trodde att man kanske skulle kunna stöta på en och annan elefant=). Bilderna är tagna i helgen från min och Fredriks lilla dagsutflykt en bra bit söder om staden. Helt underbart fint var där. Favoritfåglarna är så klart ifrån zoo. Lustiga dem är alltså!

onsdag 17 november 2010

Hallå Kina! Ses på fredag!

Puhh...efter mycket mycket om och men så kunde jag idag få tillbaka mitt pass som varit Korea runt för att få sig ett visa (och jag Seoul runt). Jag är glad! Det är ju lite enklare att ta sig in i Kina nu! Idag var det två personer, oberoende av varandra, som undrade om jag var ryska?! Ser jag ryss ut? Kanske det är min nya vinterjacka med päls och massvis med vit stoppning eller kanske mina indianskor? Hoppas bara inte att det är håret!

tisdag 16 november 2010

Poliser & Jul

Jag har ju glömt att berätta hur tokigt det var här under G20-dagarna. Helt otroligt med poliser precis överallt. På Gangnam-gatan som vi kallar den, den stora gatan som går rakt igenom de centrala delarna av södra Seoul stod där poliser med 3-5 meters avstånd ifrån varandra (grå- eller gulklädda). Vid övergångsställen, tunnelbana och busshållplatser kanske ett gäng på 10-15 stycken. Gangnam-gatan täcks av affärer, restauranger och kaféer och är ca 4km lång. Ni får själva räkna ut hur många konstaplar det blir=). Vad jag har läst i koreanska och västerländska tidningar verkar det ha gått lugnt till med ganska få och hyfsat sansade demonstrationer.
Julen har kommit till Seoul! Några marknadsstånd och småbutiker i Namdemun har övergett sina gulliga hårband, knästrumpor och minishorts för otroligt blingbling. Men så är det de här med ljusslingorna som de har uppe året om?! Dock har vissa butiker och framför allt stora shoppinggallerior satt upp ännu flera ljusslingor. Äntligen kan vi passera ingången till vårt hus om kvällarna utan att tycka det är lite komiskt. Nu i mitten på november är det faktiskt riktigt fint och passande. Tidigare har det varit småroligt men bra eftersom våra gäster får vägbeskrivningen: ”Det är huset med julslingor i taket på ingången”.